«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2009

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ (2)

Για να επανελθουμε,ξαναλεμε πως οι επιμιξιες,που για τους αλλους λαους ειναι κατι το αναποφευκτο,οταν ερχονται σε επαφη με αλλους λαους και γινονται ειτε ακουσια-βιασμοι- ειτε εκουσια,για τους Αρβανιτες,το μεν πρωτο ηταν αδιανοητο,το δευτερο δε σπανιοτατο.Δεν αναφερομαι στα Ζαλογγα και στις περιπτωσεις που στην απειλη βιασμου και ατιμωσης,οι γυναικες η αυτοκτονουν η δεχονταν να σφαγουν απο το χερι του συζυγου η πατερα,αλλα σε δυο χαρακτηριστικες αφηγησεις ξενων περιηγητων στην Ελλαδα τον 17ο και 18ο αιωνα,και που αναφερονται η πρωτη σε ενα νησι,την Κιμωλο και η αλλη σε ενα Αρβανιτοχωρι.

Την Κιμωλο οι Περιηγητες την θεωρουσουν τοπο ξεφαντωματος των ναυτικων της Μεσογειου,οπου εβγαιναν για να γλεντησουν «και να κανουν σπονδες στην Αφροδιτη» και καθως λεει με αρκετη δοση υπερβολης ισως ενας περιηγητης ο Αγγλος Yrwin,«στην Κιμωλο κατοικουν μονο γυναικες και ενας παπας για να συγχωραει τα κριματα τους...» (Σιμοπουλου,«Ξενοι ταξιδιωτες στην Ελλαδα» Τ.Α' σελ. 719 και Τ.Β' σελ. 403).
Και τωρα ας μεταφερθουμε σε Αρβανιτικα μερη και τους Αρβανιτες,ετσι καθως μας τους περιγραφει ο Αγγλος αρχαιολογος Edward Dodwell (Σιμοπουλου μεταφραση Τ.Γι σελ.150-151).
«Λιγο πριν απο την αφιξη μας στην Αγια Μαυρα ενας νεος ζητησε σε γαμο μια Αρβανιτισσα,αλλα οι γονεις αρνηθηκαν.Ο νεος ομως πετυχε να τον ερωτευθει το κοριτσι.Τοτε οι συγγενεις υποκριθηκαν πως δεχονται να γινει ο γαμος.Και μολις επεσε ο νεος στα χερια τους του εκοψαν μυτη και αυτια...».Αυτα εγιναν στην Ιθακη,οπου υπηρχαν αρκετοι Αρβανιτες καθως ειδαμε απο τον 16 ο αιωνα και μετα την υποταγη του Μωρηα στους Τουρκους.
Η αφηγηση του Dodwell ειναι ανατριχιαστικη και καθολου κολακευτικη για τους Αρβανιτες.
Για μας σημερα τα ηθη και η νοοτροπια αυτη των Αρβανιτων ειναι αδιανοητα και αποκρουστικα πραγματα και η νοοτροπια της Κιμωλου,δεν ειναι παρα αυτη που σημερα κυριαρχει στην κοινωνια μας,αλλα αν ολη η Ελλαδα ηταν σαν την Κιμωλο και χωρις τους «βαρβαρους » Αρβανιτες,η Ελλαδα θα ανηκε στους αρχαιους Ελληνες και στα σχολικα βιβλια, απ' οπου θα μαθαιναμε κατι και γι'αυτην...Η Ελλαδα δεν θα αναβιωνε με τα εμπροσθια των γυναικων και τα οπισθια των ανδρων,ουτε με την αγιαστουρα,αλλα με το Σπαθι και το Ντουφεκι.Αυτα χρειζονταν αυτην την εποχη,ακριβως τοσο,οσο δεν χρειαζονται σημερα.
Παντως-για την ιστορια-λεμε πως το κοψιμο των αυτιων και της μυτης σαν ισοφαριση μιας προσβολης,εχει αρχαια καταβολη.Στους γαμους του Πειριθου,του αδελφικου φιλου του Θησεα και της Ιπποδαμειας,ο προσκαλεσμενος Κενταυρος Ευρυτιων *,μεθυσε και εβαλε χερι στη Νυφη.(Ο Θησεας και ο Πειριθους καθως ειπαμε,ανηκαν στην φυλη των Λαπιθων που τους συνδεουν οι συγχρονοι συγγραφεις με την Αρβανιτικη φυλη των Λιαπηδων).Ξεσηκωθηκαν τοτε οι Λαπιθες,χειμιξαν επανω του και του εκοψαν λεει ο Ομηρος τ'αυτια και την μυτη.(Οδυσσεια Φ, στιχοι 299-301).
Οι προγονοι του μεγαλου Φειδια,εκοβαν μυτες και αυτια,σ'οσους προσβαλαν τις γυναικες τους.Ησαν Βαρβαροι δηλαδη,μα αυτο δεν σημαινει πως αυτου του ειδους οι βαρβαροι δεν μπορουσαν να εχουν απογονους σαν τον Φειδια,που τους απεικονισε κι ολας στην Ακροπολη αναγλυφα,να μαχονται κατα των Κενταυρων και να τους κοβουν μυτες και αυτια.
Στους συγχρονους Αρβανιτες αυτο εχει μεινει μονο σαν απλη απειλη στην φραση..«Do τ'πρες χουντ δε βεσς» η «Dο τ' πρες βεσιν» δηλαδη «θα σου κοψω μυτη και αυτια η θα σου κοψω το αυτι».
Πρεπει να διακρινουμε την συνηθεια των Τουρκων και Ελληνων της Επαναστασης,που εκοβαν τα αυτια των σκοτωμενων και των αιχμαλωτων,απ'το Αρβανιτικο κοψιμο μυτης και αυτιων.Το πρωτο γινοτανε για να αποδειχνουν οι εμπολεμοι τον αριθμο των σκοτωμενων και να παιρνουν απο τους καπεταναιους η τους πασαδες (οι Τουρκοι),την αναλογη αμοιβη.Για να δειχνουν περισσοτερους σκοτωμενους αντιπαλους,εκοβαν αυτια και απο τους αιχμαλωτους.Ετσι εκοψαν και το αυτι του Καλλεργη,οταν τον επιασαν αιχμαλωτο οι Τουρκοι και μας εχει μεινει γνωριμος ο αρχηγος της 3ης του Σεπτεμβρη,στα πορτραιτα με κομμενο το αφτι του.Στην περιπτωση των Αρβανιτων,το κοψιμο των αυτιων και της μυτης γινεται για να ισοφαριστει μια προσβλητικη ενεργεια.Ειναι μια «ελαφρας» μορφης εκδικηση,αν ειναι δυνατο να θεωρηθει «ελαφρα»...



*Ευρυτιων,σημαινει πιθανοτατα,αυτος που εχει μεγαλα αυτια.Βλεπε,Ευρυοπες =μεγαλο ματηδες κλπ. Ευρυμεδων=μεγαλο μυαλο (ΜεD) κλπ.Στα αρχαιοελληνικα το αυτι λεγεται ους,γενικη ωτος.Μα εχει πρωτοξεκινησει με το διγαμα (F),που καθως ειπαμε απαληφτηκε νωρις και ηταν Fους-Fωτος.Στα Αρβανιτικα το αυτι λεγεται Βεσς και το (ε) δεν προφερεται καθαρα γιατι τοτε σημαινει,ντυνομαι,φορω,αλλα κατι σαν το Γαλλικο EU.Δηλαδη ειναι ταυτοριζο με το παναρχαιο Ελληνικο Fους (Βους).
Αυτο το Βους -Fους-αυτι,δημιουργησε και την περιφημη ρετσινια για τους Βοιωτους-κατα την γνωμη μου-«Βοιωτειον ους».Δηλ. Βοιωτικο αυτι,που σημαινει αυτι,που δεν σκαμπαζει απο μουσικη.Αλλα οι Βοιωτοι σε αντιθεση με τη ρετσινια αυτη,ησαν απο τους πιο προηγμενους στην μουσικη,αρκει να αναλογιστουμε πως οι Αθηναιοι,πηγαιναν για μουσικες σπουδες στη Θηβα,καθως λ.χ. ο Αλκιβιαδης.Τι συνεβη λοιπον?Στη γενικη το Fους,ειναι Fωτος (Βωτος),δηλ. ειναι ηχητικα παρομοιο με το Βοιωτος,πραγμα που συνεδεσε τους Βοιωτους με τ'αυτια.Αυτη ειναι η υποθεση μου,για την ερμηνεια του «Βοιωτειον ους».

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)